luni, 16 ianuarie 2023

COMPUNEREA NUMĂRULUI 4 - exercițiul cu material individual (grupa mijlocie)

         Materialele următoare pot fi folosite în cadrul activității matematice, la grupa mijlocie, pentru consolidarea cunoștințelor preșcolarilor despre numărul și cifra 4, precum și pentru învățarea modalităților în care se poate compune numărul patru. 


Imaginea următoare conține materialul mărunt pentru preșcolari. 


Aceste două imagini conțin materialele folosite de educatoare, în cadrul activității matematice. 





O modalitate de realizare a activității ar putea fi aceasta: 

După ce preșcolarii intuiesc materialele și se anunță tema, scopul și obiectivele propuse, se pot realiza, pentru reactualizarea cunoștințelor dobândite anterior, următoarele exerciții: 

  • Numărați până la patru crescător și descrescător!
  • Formați o mulțime cu trei oameni de zăpadă care au felinare! Care este cifra potrivită mulțimii  formate?  (3)
  • Scoateți din coșulețe tot atâția oameni de zăpadă cu  mături, câte bătăi din palme auziți! (2) 
  • Care mulțime are mai multe elemente? Mulțimea oamenilor de zăpadă cu felinare sau cea a oamenilor de zăpadă cu mături?
  •  Formează mulțimea oamenilor de zăpadă cu găleți pe cap! Câte elemente sunt în această mulțime? 
  • Comparați mulțimea oamenilor de zăpadă cu mături cu mulțimea oamenilor de zăpadă cu găleți! Care mulțime are mai multe elemente? (Se formează perechi între elementele celor două mulțimi)





Prezentarea optimă a conținutului și dirijarea învățării: 
       Se prezintă imaginea cu Gabriel și Mihaela, doi prieteni buni cărora le place foarte mult iarna și adoră zăpada. 
Cei doi copii și-au propus facă un concurs de construit oameni de zăpadă, dar au nevoie de ajutorul nostru ca să-i numere. 

I. Educatoarea alege oamenii de zăpadă cu felinarele și așază în dreptul fetei patru oameni de zăpadă , spunând:
  • Gabriel nu a construit niciun om de zăpadă, pentru că s-a jucat cu alți copii și a uitat de concurs, dar  Mihaela  a construit PATRU oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă au fost construiți în total? 1,2,3,4,  
PATRU se poate compune din ZERO și PATRU. (0+4=4) 

II. În dreptul băiatului educatoarea așază un om de zăpadă, iar în dreptul fetei, trei oameni de zăpadă. 
  • Gabriel a construit un om de zăpadă, iar Mihaela a construit  trei oameni de zăpadă.  Câți oameni de zăpadă au construit cei doi copii împreună? Haideți să numărăm! 1,2,3,4.
Patru SE COMPUNE deci din 1 și 3 (1+3=4)

III. În dreptul băiatului educatoarea așază doi oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei,  tot doi oameni de zăpadă. 
  • Gabriel a construit doi oameni de zăpadă , iar Mihaela a construit tot doi oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4!
Patru se poate compune și din DOI  și DOI. (2+2=4)


IV. În dreptul băiatului educatoarea așază trei oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei,  un om de zăpadă. 
  • Gabriel a construit trei oameni de zăpadă , iar Mihaela  a construit un om  de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4!
Patru se mai poate compune și din TREI și UNU.  (3+1=4)   

V. În dreptul băiatului educatoarea așază patru oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei nu așază niciun om de zăpadă. 
  • Gabriel a construit PATRU oameni de zăpadă, iar Mihaela nu a construit niciunul. Câți oameni de zăpadă au fost construiți? 
PATRU se poate compune din PATRU și ZERO. (4+0=4)



Obținerea performanței 
              Li se cere preșcolarilor să procedeze la fel  și cu celelalte două mulțimi cu câte patru elemente. (oamenii de zăpadă cu mături și oamenii de zăpadă cu găleți). 

Evaluarea 
Se realizează cu ajutorul exercițiilor de mai jos:


Activitatea se poate încheia cu ajutorul cântecului   „Omul de zăpadă”, care poate fi accesat aici:
https://www.youtube.com/watch?v=rdEvelHw7Nc


!!!ATENȚIE! Imaginile și conținutul acestora  sunt protejate. Toate drepturile sunt rezervate autorului. Puteți descărca imaginile, dar nu le puteți modifica și nici posta pe alte pagini publice, fără acordul autoarei. 

Dacă doriți să promovați aceste materiale, distribuiți linkul! 


DESCOMPUNEREA NUMĂRULUI 2 - exercițiul cu material individual (grupa mică)

 Aceste materiale pot fi utilizate în activitățile matematice, la grupa mică, pentru a învăța despre descompunerea numărului doi. Deoarece tema săptămânală este JOCURI DE IARNĂ, am ales ca elementele cu care vor opera copiii să fie oameni de zăpadă. 


 Imaginea următoare conține materialul mărunt pentru preșcolari.


Cele două imagini de mai jos conțin materialele pe care le va folosi educatoarea în cadrul activității. 

 





             O modalitate de realizare a activității ar putea fi aceasta: 

După ce preșcolarii intuiesc materialele și se anunță tema, scopul și obiectivele propuse, se pot realiza, pentru reactualizarea cunoștințelor dobândite anterior, următoarele exerciții: 

  • Formați mulțimea oamenilor de zăpadă care au mături! Câte elemente are această mulțime? (2)
  • Scoateți din coșulețe tot atâția oameni de zăpadă cu  fesuri roșii, câte bătăi din palme auziți! (1) 
  • Care mulțime are mai multe elemente? Mulțimea oamenilor de zăpadă cu mături sau cea a oamenilor de zăpadă cu fesuri roșii?
  •  Formați mulțimea oamenilor de zăpadă care au felinare! Câte elemente sunt în această mulțime? 
  • Formați o mulțime cu un singur om de zăpadă cu mănuși negre! 
  • Formați mulțimea oamenilor de zăpadă cu pălării albe! 
  • Ce mulțime are mai multe elemente? Cea a oamenilor de zăpadă cu mănuși negre sau cu pălării albe? 

Prezentarea optimă a conținutului și dirijarea învățării 
Li se prezintă imaginea cu cei doi copii: Ionuț și Maria - doi prieteni cărora le place foarte mult iarna. 
Dintre jocurile iernii,  Maria și Ionuț preferă să construiască oameni de zăpadă, așa că le vom oferi și noi omuleții noștri de zăpadă. 




  • Alegem mulțimea oamenilor de zăpadă cu felinare. Pe acești doi oameni de zăpadă îi dăruim  celor doi prieteni. Cum îi putem distribui?

I. Îi putem oferi Mariei doi oameni de zăpadă, iar lui Ionuț nu-i dăruim niciun om (zero oameni de zăpadă).  
Astfel, putem spune că l-am descompus pe 2  în 2 și 0.  
(Din doi oameni de zăpadă am luat doi și i-am dăruit Mariei, iar pentru Ionuț nu a mai rămas niciunul. 2-2=0) 
II. O altă variantă ar fi următoarea: Îi dăruim Mariei un om de zăpadă și lui Ionuț un om de zăpadă.
Astfel, putem spune că l-am descompus pe 2 în 1 și 1.   
(Din doi oameni de zăpadă am luat 1 om de zăpadă pentru Maria și a mai rămas un om de zăpadă pentru Ionuț  2-1=1) 
Dar mai putem împărți și altfel oamenii de zăpadă:
III. Putem să nu-i dăruim Mariei niciun om de zăpadă, iar lui Ionuț să-i dăm pe amândoi oamenii de zăpadă. Astfel, îl descompunem pe 2 în 0 și 2.  
(Din doi oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă nu-i dăruim niciunul Mariei, atunci rămân doi oameni de zăpadă pentru Ionuț 2-0=2


Obținerea performanței

Li se cere preșcolarilor să procedeze la fel  și cu ceilalți oameni de zăpadă: 
1. mulțimea oamenilor de zăpadă cu mături, 
2. mulțimea oamenilor de zăpadă cu fesul roșu, 
3. mulțimea oamenilor de zăpadă cu mănuși negre, 
4. mulțimea oamenilor de zăpadă cu găleată pe cap, 
5. mulțimea oamenilor de zăpadă  cu pălărie albă. 

Evaluarea 

Tot în cadrul acestei activități, se mai pot forma mulțimi cu obiecte din grădiniță, pe care preșcolarii le distribuie colegilor de grupă. 

  • o mulțime cu două creioane
  • o mulțime cu două păpuși
  • o mulțime cu doi ursuleți
  • o mulțime cu două cuburi   etc. 
        Sper că v-au plăcut materialele pe care vi le-am propus și vă mai invit pe pagina dedicată grădiniței pentru a descoperi alte materiale utile pentru activitățile desfășurate cu cei mici! 

!!! Puteți descărca imaginile gratuit și le puteți utiliza în activitățile dumneavoastră, dar nu le modificați și nici nu le distribuiți pe alte pagini publice! 

Dacă doriți să promovați acest material, puteți distribui linkul: 

https://mariachiriac.blogspot.com/2023/01/descompunerea-numarului-2-exercitiul-cu.html






SĂNIUȚA de G. Coșbuc

Materialul de mai jos conține o imagine reprezentativă  care surprinde aspectele esențiale din poezia  „Săniuța”, de G. Coșbuc, textul acestei poezii  și cuvintele din text explicate pe înțelesul copiilor.




DISTRIBUIȚI linkul la care poate fi accesată această imagine! Nu distribuiți imaginea șu nu o postați pe alte pagini publice! 

La fermă - imagini pentru activități despre animale domestice

 Materiale didactice pentru activități despre animale domestice