marți, 17 ianuarie 2023

fișă individuală CAUTĂ PERECHEA!

 Fișă pentru tema JOCURI DE IARNĂ



Fișa este creată de Maria Chiriac. Toate drepturile sunt rezervate autoarei. 

Este posibilă descărcarea gratuită a acestui material, dar este interzis modificarea acestuia sau postarea pe alte pagini publice, fără acordul autoarei. 

Aventurile omuleților de zăpadă

Am creat aceste imagini care pot fi utilizate la centrul BIBLIOTECA sau în cadrul domeniului experiențial Limbă și Comunicare (D.L.C.). 
Materialele contribuie la dezvoltarea expresivității și creativității limbajului oral și, totodată, asigură o verificare a însușirii cunoștințelor preșcolarilor despre cele mai importante evenimente ale iernii. 



















!!!ATENȚIE! Imaginile și conținutul acestora  sunt protejate. Toate drepturile sunt rezervate autorului. Puteți descărca imaginile, dar nu le puteți modifica și nici posta pe alte pagini publice, fără acordul autoarei. 

Dacă doriți să promovați aceste materiale, distribuiți linkul! 

https://mariachiriac.blogspot.com/2023/01/aventurile-omuletilor-de-zapada.html



STRADA NU E LOC DE JOACĂ - activitate de educație pentru societate

 Materialele de mai jos pot fi utilizate în cadrul unei activități din domeniul experiențial om și societate (DOS - educație pentru societate), care are ca temă siguranța copiilor și regulile de joc în timpul iernii.

Imaginile pot fi folosite atât în cadrul unei convorbiri pe suport ilustrat, cât și în cadrul unei lecturi după imagini. 














!!!ATENȚIE! Imaginile și conținutul acestora  sunt protejate. Toate drepturile sunt rezervate autorului. Puteți descărca imaginile, dar nu le puteți modifica și nici posta pe alte pagini publice, fără acordul autoarei. 

Dacă doriți să promovați aceste materiale, distribuiți linkul! 

https://mariachiriac.blogspot.com/2023/01/strada-nu-e-loc-de-joaca-activitate-de.html


COMPUNEREA ȘI DESCOMPUNEREA NUMĂRULUI 6 - exerciții cu material individual (GRUPA MARE)

 Aceste materiale pot fi utilizate în activitățile matematice, la grupa MARE, pentru a învăța despre compunerea și descompunerea numărului șase. Deoarece tema săptămânală este JOCURI DE IARNĂ, am ales ca elementele cu care vor opera copiii să fie oameni de zăpadă. 


Următoarele două imagini conțin materialul mărunt folosit de fiecare copil în cadrul activității. 



Următoarele imagini conțin materialele folosite de educatoare:







 O modalitate de realizare a activității ar putea fi aceasta: 

După ce preșcolarii intuiesc materialele și se anunță tema, scopul și obiectivele propuse, se pot realiza, pentru reactualizarea cunoștințelor dobândite anterior, următoarele exerciții: 

  • Numărați până la șase (6) crescător și descrescător!
  •   Formați mulțimea oamenilor de zăpadă cu fesuri roșii! Câte elemente are această mulțime? Alegeți cifra potrivită! (3)
  • Formați mulțimea oamenilor de zăpadă care au găleți pe cap! Câte elemente are această mulțime? Alegeți cifra potrivită! (4) Comparați cele două mulțimi formate! 
  • Scoateți din coșulețe trei oameni de zăpadă cu pălării negre! Ce cifră corespunde mulțimii cu trei elemente? Alegeți cifra potrivită!
  •  Cum este mulțimea oamenilor de zăpadă cu pălării negre față de mulțimea oamenilor de zăpadă cu găleți pe cap?  
  • Formați mulțimea oamenilor de zăpadă cu felinare! Câte elemente are această mulțime? (5)
  • Scoateți din coșulețe tot atâția oameni de zăpadă cu  mături, câte bătăi din palme auziți! (5 bătăi din palme) Câte elemente are mulțimea oamenilor de zăpadă cu mături? 
  • Ce putem spune despre mulțimile formate? (Au tot atâtea elemente)
  • Ce este necesar să facem dacă vrem ca mulțimea oamenilor de zăpadă cu mături să aibă șase oameni de zăpadă? (Adăugăm un om de zăpadă). 
  • Cum s-a format șase (6)? (Am adăugat un element la mulțimea cu cinci elemente). 

Prezentarea optimă a conținutului și dirijarea învățării 

   COMPUNEREA NUMĂRULUI ȘASE (6)     

Se prezintă imaginea cu Gabriel și Mihaela, doi prieteni buni cărora le place foarte mult iarna și adoră zăpada. 
Cei doi copii și-au propus facă un concurs de construit oameni de zăpadă, dar au nevoie de ajutorul nostru ca să-i numere. 




1. Educatoarea alege oamenii de zăpadă cu fesurile albastre și așază în dreptul fetei șase oameni de zăpadă, spunând:
 Gabriel nu a construit niciun om de zăpadă, pentru că s-a jucat cu alți copii și a uitat de concurs, dar  Mihaela  a construit ȘASE oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă au fost construiți în total? Să-i numărăm!  1,2,3,4, 5, 6   
ȘASE  se poate compune din ZERO și ȘASE (0+6=6) 

2. În dreptul băiatului educatoarea așază  un om de zăpadă, iar în dreptul fetei, cinci oameni de zăpadă. 
Gabriel a construit un om de zăpadă, iar Mihaela a construit  cinci oameni de zăpadă.  Câți oameni de zăpadă au construit cei doi copii împreună? Haideți să numărăm! 1,2,3,4,5,6.
Șase se poate COMPUNE  și din UNU și CINCI (1+5=6)

3În dreptul băiatului educatoarea  așază  doi oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei, patru oameni de zăpadă. 
Gabriel a construit doi oameni de zăpadă , iar Mihaela a construit  patru oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se poate compune și din DOI  și PATRU. (2+4=6)

4. În dreptul băiatului educatoarea așază  trei oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei, tot trei  oameni de zăpadă. 
Gabriel a construit trei oameni de zăpadă , iar Mihaela  a construit tot trei oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se mai poate compune și din TREI și TREI.  (3+3=6)   

5. În dreptul băiatului educatoarea așază  patru oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei, doi  oameni de zăpadă. 
Gabriel a construit patru oameni de zăpadă, iar Mihaela  a construit doi oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se mai poate compune și din PATRU și DOI.   (4+2=6)   

6. În dreptul băiatului educatoarea așază  cinci  oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei, un om de zăpadă. 
Gabriel a construit CINCI oameni de zăpadă , iar Mihaela  a construit un om de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se mai poate compune și din CINCI și DOI.   (5+1=6)   

7. În dreptul băiatului educatoarea așază  șase oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei nu așază niciun om de zăpadă. 
Gabriel a construit ȘASE  oameni de zăpadă , iar Mihaela  nu a construit niciun om de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se mai poate compune și din ȘASE și ZERO.   (6+0=6)   

 
DESCOMPUNEREA NUMĂRULUI 6 

Educatoarea  prezintă imaginea cu cei doi copii: Ionuț și Maria - doi prieteni cărora le place foarte mult iarna. 
Dintre jocurile iernii,  Maria și Ionuț preferă să construiască oameni de zăpadă, așa că le vom oferi și noi omuleții noștri de zăpadă. 






Alegem mulțimea oamenilor de zăpadă cu mături. Numărăm elementele mulțimii. (6). 
Cum putem împărți//distribui celor doi copii oamenii de zăpadă? 
Avem următoarele variante:

1. Îi putem oferi Mariei ȘASE oameni de zăpadă, iar lui Ionuț nu-i dăruim niciun om (zero oameni de zăpadă).  
Astfel, putem spune că l-am descompus pe 6  în 6 și 0.  
(Din ȘASE oameni de zăpadă am luat ȘASE  și i-am dăruit Mariei, iar pentru Ionuț nu a mai rămas niciunul. 6-6=0) 

2.  O altă variantă ar fi următoarea: Îi dăruim Mariei CINCI oameni de zăpadă și lui Ionuț UN om de zăpadă.
Astfel, putem spune că l-am descompus pe 6 în 5 și 1.   
(Din șase oameni de zăpadă am luat CINCI  oameni de zăpadă pentru Maria și a mai rămas UN om de zăpadă pentru Ionuț.  6-5=1) 

3. Dar mai putem împărți și altfel oamenii de zăpadă:
 Putem să-i dăruim Mariei PATRU oameni de zăpadă, iar lui Ionuț să-i dăm DOI oameni de zăpadă. Astfel, îl descompunem pe 6 în 4 și 2.  
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă îi dăruim  Mariei PATRU dintre aceștia, atunci rămân DOI oameni de zăpadă pentru Ionuț 6-4=2) 

4. Putem să-i dăruim Mariei TREI oameni de zăpadă, iar lui Ionuț să-i dăm tot TREI oameni de zăpadă. Astfel, îl descompunem pe 6 în 3 și 3.  
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă îi dăruim  Mariei  TREI dintre aceștia, atunci rămân TREI  oameni de zăpadă pentru Ionuț 6-3=3) 

 5. Îi putem oferi  Mariei DOI oameni de zăpadă, iar lui Ionuț îi dăruim PATRU oameni de zăpadă. Astfel, îl descompunem pe 6 în 2 și 4.  
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă îi dăruim  Mariei   DOI dintre aceștia, atunci rămân PATRU  oameni de zăpadă pentru Ionuț 6-2=4) 

6. Îi putem da  Mariei UN om de zăpadă, iar lui Ionuț  îi dăruim CINCI   oameni de zăpadă. 
Astfel, îl descompunem pe 6 în 1 și 5.  
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă îi dăruim  Mariei  UNUL dintre aceștia, atunci rămân CINCI   oameni de zăpadă pentru Ionuț 6-1=5) 

7. Putem să nu-i dăm niciun om de zăpadă Mariei, iar lui Ionuț să îi dăruim pe toți cei ȘASE oameni de zăpadă. Astfel, îl putem descompune pe ȘASE în 0 și 6.
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă nu-i dăruim Mariei niciunul, vor rămâne toți cei șase oameni de zăpadă pentru Ionuț. 6-0=6.). 


Obținerea performanței 

Preșcolarii efectuează exerciții de compunere și descompunere a numărului 6, folosind oamenii de zăpadă cu fesurile albastre și, dacă este cazul, folosind elemente din sala de grupă (șase creioane colorate, șase cuburi, șase penare...etc.).


Evaluarea 
Se realizează cu ajutorul următoarelor exerciții de compunere/descompunere a numărului și cifrei 6. 






Puteți utiliza gratuit aceste materiale, dar este interzisă modificarea acestora sau publicarea lor pe alte pagini publice. 
Puteți distribui linkul prin care acestea pot fi accesate și descărcate.

https://mariachiriac.blogspot.com/2023/01/compunerea-si-descompunerea-numarului-6.html



La fermă - imagini pentru activități despre animale domestice

 Materiale didactice pentru activități despre animale domestice