Aceste materiale pot fi utilizate în activitățile matematice, la grupa MARE, pentru a învăța despre compunerea și descompunerea numărului șase. Deoarece tema săptămânală este JOCURI DE IARNĂ, am ales ca elementele cu care vor opera copiii să fie oameni de zăpadă.
Următoarele două imagini conțin materialul mărunt folosit de fiecare copil în cadrul activității.
Următoarele imagini conțin materialele folosite de educatoare:
O modalitate de realizare a activității ar putea fi aceasta:
După ce preșcolarii intuiesc materialele și se anunță tema, scopul și obiectivele propuse, se pot realiza, pentru reactualizarea cunoștințelor dobândite anterior, următoarele exerciții:
- Numărați până la șase (6) crescător și descrescător!
- Formați mulțimea oamenilor de zăpadă cu fesuri roșii! Câte elemente are această mulțime? Alegeți cifra potrivită! (3)
- Formați mulțimea oamenilor de zăpadă care au găleți pe cap! Câte elemente are această mulțime? Alegeți cifra potrivită! (4) Comparați cele două mulțimi formate!
- Scoateți din coșulețe trei oameni de zăpadă cu pălării negre! Ce cifră corespunde mulțimii cu trei elemente? Alegeți cifra potrivită!
- Cum este mulțimea oamenilor de zăpadă cu pălării negre față de mulțimea oamenilor de zăpadă cu găleți pe cap?
- Formați mulțimea oamenilor de zăpadă cu felinare! Câte elemente are această mulțime? (5)
- Scoateți din coșulețe tot atâția oameni de zăpadă cu mături, câte bătăi din palme auziți! (5 bătăi din palme) Câte elemente are mulțimea oamenilor de zăpadă cu mături?
- Ce putem spune despre mulțimile formate? (Au tot atâtea elemente)
- Ce este necesar să facem dacă vrem ca mulțimea oamenilor de zăpadă cu mături să aibă șase oameni de zăpadă? (Adăugăm un om de zăpadă).
- Cum s-a format șase (6)? (Am adăugat un element la mulțimea cu cinci elemente).
Prezentarea optimă a conținutului și dirijarea învățării
COMPUNEREA NUMĂRULUI ȘASE (6)
Se prezintă imaginea cu Gabriel și Mihaela, doi prieteni buni cărora le place foarte mult iarna și adoră zăpada.
Cei doi copii și-au propus facă un concurs de construit oameni de zăpadă, dar au nevoie de ajutorul nostru ca să-i numere.
1. Educatoarea alege oamenii de zăpadă cu fesurile albastre și așază în dreptul fetei șase oameni de zăpadă, spunând:
Gabriel nu a construit niciun om de zăpadă, pentru că s-a jucat cu alți copii și a uitat de concurs, dar Mihaela a construit ȘASE oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă au fost construiți în total? Să-i numărăm! 1,2,3,4, 5, 6
ȘASE se poate compune din ZERO și ȘASE (0+6=6)
2. În dreptul băiatului educatoarea așază un om de zăpadă, iar în dreptul fetei, cinci oameni de zăpadă.
Gabriel a construit un om de zăpadă, iar Mihaela a construit cinci oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă au construit cei doi copii împreună? Haideți să numărăm! 1,2,3,4,5,6.
Șase se poate COMPUNE și din UNU și CINCI (1+5=6)
3. În dreptul băiatului educatoarea așază doi oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei, patru oameni de zăpadă.
Gabriel a construit doi oameni de zăpadă , iar Mihaela a construit patru oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se poate compune și din DOI și PATRU. (2+4=6)
4. În dreptul băiatului educatoarea așază trei oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei, tot trei oameni de zăpadă.
Gabriel a construit trei oameni de zăpadă , iar Mihaela a construit tot trei oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se mai poate compune și din TREI și TREI. (3+3=6)
5. În dreptul băiatului educatoarea așază patru oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei, doi oameni de zăpadă.
Gabriel a construit patru oameni de zăpadă, iar Mihaela a construit doi oameni de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se mai poate compune și din PATRU și DOI. (4+2=6)
6. În dreptul băiatului educatoarea așază cinci oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei, un om de zăpadă.
Gabriel a construit CINCI oameni de zăpadă , iar Mihaela a construit un om de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se mai poate compune și din CINCI și DOI. (5+1=6)
7. În dreptul băiatului educatoarea așază șase oameni de zăpadă, iar în dreptul fetei nu așază niciun om de zăpadă.
Gabriel a construit ȘASE oameni de zăpadă , iar Mihaela nu a construit niciun om de zăpadă. Câți oameni de zăpadă sunt în total? Să numărăm! 1,2,3,4,5,6!
Șase se mai poate compune și din ȘASE și ZERO. (6+0=6)
DESCOMPUNEREA NUMĂRULUI 6
Educatoarea prezintă imaginea cu cei doi copii: Ionuț și Maria - doi prieteni cărora le place foarte mult iarna.
Dintre jocurile iernii, Maria și Ionuț preferă să construiască oameni de zăpadă, așa că le vom oferi și noi omuleții noștri de zăpadă.
Alegem mulțimea oamenilor de zăpadă cu mături. Numărăm elementele mulțimii. (6).
Cum putem împărți//distribui celor doi copii oamenii de zăpadă?
Avem următoarele variante:
1. Îi putem oferi Mariei ȘASE oameni de zăpadă, iar lui Ionuț nu-i dăruim niciun om (zero oameni de zăpadă).
Astfel, putem spune că l-am descompus pe 6 în 6 și 0.
(Din ȘASE oameni de zăpadă am luat ȘASE și i-am dăruit Mariei, iar pentru Ionuț nu a mai rămas niciunul. 6-6=0)
2. O altă variantă ar fi următoarea: Îi dăruim Mariei CINCI oameni de zăpadă și lui Ionuț UN om de zăpadă.
Astfel, putem spune că l-am descompus pe 6 în 5 și 1.
(Din șase oameni de zăpadă am luat CINCI oameni de zăpadă pentru Maria și a mai rămas UN om de zăpadă pentru Ionuț. 6-5=1)
3. Dar mai putem împărți și altfel oamenii de zăpadă:
Putem să-i dăruim Mariei PATRU oameni de zăpadă, iar lui Ionuț să-i dăm DOI oameni de zăpadă. Astfel, îl descompunem pe 6 în 4 și 2.
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă îi dăruim Mariei PATRU dintre aceștia, atunci rămân DOI oameni de zăpadă pentru Ionuț 6-4=2)
4. Putem să-i dăruim Mariei TREI oameni de zăpadă, iar lui Ionuț să-i dăm tot TREI oameni de zăpadă. Astfel, îl descompunem pe 6 în 3 și 3.
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă îi dăruim Mariei TREI dintre aceștia, atunci rămân TREI oameni de zăpadă pentru Ionuț 6-3=3)
5. Îi putem oferi Mariei DOI oameni de zăpadă, iar lui Ionuț îi dăruim PATRU oameni de zăpadă. Astfel, îl descompunem pe 6 în 2 și 4.
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă îi dăruim Mariei DOI dintre aceștia, atunci rămân PATRU oameni de zăpadă pentru Ionuț 6-2=4)
6. Îi putem da Mariei UN om de zăpadă, iar lui Ionuț îi dăruim CINCI oameni de zăpadă.
Astfel, îl descompunem pe 6 în 1 și 5.
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă îi dăruim Mariei UNUL dintre aceștia, atunci rămân CINCI oameni de zăpadă pentru Ionuț 6-1=5)
7. Putem să nu-i dăm niciun om de zăpadă Mariei, iar lui Ionuț să îi dăruim pe toți cei ȘASE oameni de zăpadă. Astfel, îl putem descompune pe ȘASE în 0 și 6.
(Din ȘASE oameni de zăpadă pe care îi avem, dacă nu-i dăruim Mariei niciunul, vor rămâne toți cei șase oameni de zăpadă pentru Ionuț. 6-0=6.).
Obținerea performanței
Preșcolarii efectuează exerciții de compunere și descompunere a numărului 6, folosind oamenii de zăpadă cu fesurile albastre și, dacă este cazul, folosind elemente din sala de grupă (șase creioane colorate, șase cuburi, șase penare...etc.).
Evaluarea
Se realizează cu ajutorul următoarelor exerciții de compunere/descompunere a numărului și cifrei 6.
Puteți utiliza gratuit aceste materiale, dar este interzisă modificarea acestora sau publicarea lor pe alte pagini publice.
Puteți distribui linkul prin care acestea pot fi accesate și descărcate.
https://mariachiriac.blogspot.com/2023/01/compunerea-si-descompunerea-numarului-6.html